PITKÄAIKAINEN ENERGIAVAJAUS

PITKÄAIKAINEN ENERGIAVAJAUS

Pitkäaikainen energiavajaus on urheilijan / liikkujan / treenaajan viheliäinen arkkivihollinen. Sen saa usein todeta valmennuksissa.

Käytännössä pitkäaikainen energiavajaus tarkoittaa sitä, että saadaan syömisistä säännöllisesti liian vähän energiaa.

 

Säännöllisestä energiavajeesta seuraa:

🆘 Lihasten ja jänteiden rasituksen kestokyky heikkenee.
🆘 Se johtaa urheiluvammojen lisääntymiseen. Erityisesti rasitusvammat lisääntyvät.

=> Syynä katabolinen (kudosta hajottava) energia-aineenvaihdunta. Energiantuottoon käytetään kudosten omia proteiineja.

🆘 Katabolialle tyypillistä on stressihormonitasojen kohoaminen
=> immuniteetti heikkenee ja sairastavuus lisääntyy

🆘 Psykologiset vaikutukset: masentuneisuus ja ärsyyntyneisyys.

🆘 Pitkäaikaisella energiavajauksella on merkittäviä suorituskykyä ja kehittymistä heikentäviä vaikutuksia.
=> Toimii kehityksen vastaisena tekijänä. Tulokselliselta harjoittelulta häviää pohja.

🆘 Palautuminen heikentyy.

 Ratkaisu: energiatiheämpiä ruokia ja energian lisäämistä vähitellen.

Lähde: Huippu-urheiluvalmennus (2016)

Käytännön havaintoja:

☣️ Pallonpelaajat tapaavat ylikorostaa pelipäivän syömisiä (“lounaalla pastaa”), mutta syömiset koko viikon ajalta ovat helposti liian vähäiset.

☣️ Lihasmassan kasvattajan tavoitteet menevät jokseenkin hukkaan, jos ei dominoi ruokapöydässä. Lihaskasvu on paljon energiaa vaativa prosessi ja kroppa ei huvikseen lihasta kasvata, vaikka riittävä ärsyke salilla olisikin jo annettu.

☣️ Ei ole ollenkaan tavatonta, että 80-90 kiloinen treenaava mieshenkilö syö arkisin noin 2000kcal, vaikka laskennallinen kulutus huitoo jossain 3000 kalorin tienoilla.

Treenaavilla naisilla energiansaanti jää usein 500kcal+ vajaaksi laskennallisesta tavoitteesta.

(Todellinen energiantarve selviää käytännössä vain kokeilemalla.)

☣️ Syömiset kannattaa laittaa lajista riippuen jotenkuten kuntoon. Riittävä energiansaanti rakentaa pyramidin pohjan. Toteuttamistapoja on lukuisia, ei yhtä oikeaa.

RAVINTOVALMENNUSTA:

* 129e / hlö

 Sisältää ruokapäiväkirjan analysoinnin + suositeltavat muutokset syömisiin => seuranta
 Neljän viikon opettava valmennus
 Valmiit ruokavaliomallit pyynnöstä

Pieni hinta sen selvittämiseen, että

👉 meneekö kehittävä treenikautesi pilalle liian vähäisistä syömisistä.
👉 tarjoaako syömisesi edes teoriassa mahdollisuudet lihaskasvuun.
👉 voisiko palloilussa tai kestävyyslajeissa väsähtäminen johtua liian vähäisestä ‘polttoaineesta’.
👉 voisivatko rasitusvaivat tai kehittymättömyys johtua siitä, että saat energiaa syömisistäsi liian vähän.

Pistä viestiä somessa, maililla tai WhatsAppilla.
-Mikko

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by