Voimaharjoittelu ja jalkapallovalmennus

Voimaharjoittelu ja jalkapallovalmennus

VOIMAHARJOITTELU JALKAPALLOVALMENNUKSESSA?

Jalkapallomietteitä kehiin – Huuhkajien Nations Leaguen lohkovoiton kunniaksi!

Chelsean tämän kauden valmentaja Maurizio Sarri sai vastoittain kommentillaan kohinaa aikaiseksi. Hän otti kantaa pelaajiensa voimaharjoitteluun:

‘It’s all natural work they do in the gym. Nobody does weights. When have you ever seen a player on the pitch carrying weights?‘

Sillä lailla. Eli kukaan hänen joukkuessa ei tee salilla voimaharjoittelua painoilla, koska kukaan ei kanna painoja mukanaan kentällä. ‘Natural work’ voi tarkoittaa mitä tahansa. Tai ei yhtään mitään. Eihän se mitään oikeasti tarkoita, pelkkää sanahelinää. Myöskään pikajuoksussa kukaan ei ole lähtöviivalla kyykkytanko niskassa. Gretzkykään ei aikoinaan nähnyt kenenkään tekevän maalia levytangolla, mutta ei se tarkoita, etteikö voimaharjoittelu olisi kannattavaa.

Se, mikä joukkueen treenaamisessa yllättää on, että käytännössä maailman parhaalla tasolla estetään pelaajien voimatasojen kasvu. Tai tehdään se ainakin vaikemmaksi kuin on tarve. Edetään niin sanotusti vastoin tiedettä. Voima tutkitusti ja todistetusti parantaa juoksunopeutta, tekee juoksusta taloudellisempaa, parantaa hyppykorkeutta (mukava juttu pääpalloissa) ja ennen kaikkea ehkäisee loukkaantumisia. Nopeus on kenties tärkein fyysinen ominaisuus jalkapallossa ja voima (etureidet, lonkanojentajat ja -koukistajat, keskikroppa) on paras pohja rakentaa nopeutta. Jalkapallossa on tärkeää saada kovat suhteelliset voimatasot eli voimatasot suhteessa omaan kehonpainoon hyvälle tasolle. Eli on edullista olla voimakas, mutta kevyt.

Ensimmäinen ajatus on tietysti, että melkoista sekoilua Sarrilta. Tarkastelen silti asiaa tässä eri näkökulmista, koska harvoin mikään treenimaailmassa on mustavalkoista. Ja mitä enemmän ymmärrystä kertyy, yleensä sitä vähemmän on mistään ehdoton. Huipulle on monta reittiä. Sarrilla on kuitenkin vakuuttavat näytöt aiemmilta kausilta Napolista. Vaikka fysiikkavalmennuksesta hänellä ei olisi ymmärrystä, niin jalkapallovalmentajana hän on kova luu. Silti on erikoista, että parhaalla tasolla annetaan tasoitusta muille, kun tasoerot ovat jo valmiiksi niin pieniä.

 

Voimaharjoittelu ehkäisee loukkaantumisia.

Kuinka kauan kestää, että loukkaantumisia alkaa tulla? Entä jos ei tule loukkaantumisia? Entä jos pelaajien voimapohjat on tehty hyvälle tasolle edellisen valmentajan kausilla ja loukkaantumisia alkaa tulemaan vasta tulevina kausina? Jos tulee loukkeja, niin johtuvatko ne voiman puutteesta ja miten sen voi todistaa? Loukkeja tulee todennäköisesti joka tapauksessa. Entä jos voimatasot on kasvatettu hyviksi off-seasonin aikana ja vain pelikauden aikana ei tehdä voimaharjoittelua lisäkuormilla? Väsymys lisää loukkaantumisriskiä valtavasti, mutta ei oteta muuhun kuntopuoleen tässä kantaa. Pelikuorma on kauden aikana suuri ja Sarri ei ole tunnettu siitä, että kierrättäisi pelaajia kauden aikana paljoakaan.

 

Mitä jää jäljelle, jos lisäkuormilla tehtävä harjoittelu poistetaan?

Keho ei tunnista mistä rasitus tulee, joten liikkeet omalla kehonpainolla ovat myös vastusta keholle. Varsinkin ylävartalon ja keskikropan saa treenattua voimakkaiksi käyttäen omaa kehonpainoa. Riittävän haastavia liikkeitä riittää niille lähes loputtomiin. Kysy vaikka voimistelijoilta. Mutta juoksulajissa tärkeät jalkojen lihakset on haastavaa saada riittävälle tasolle vain omaa kehonpainoa käyttämällä. Jos vastusta voi lisätä/vähentää vastuskuminauhoilla, niin se helpottaa hieman. Jäljelle jäävät ainakin yhden jalan kyykyt ja muutamat takareisiliikkeiden variaatiot. Myös mäkijuoksut ja erilaiset hypyt voidaan laskea jossain määrin voimaharjoitteluksi. Vastusta kyllä saadaan ilman lisäpainojakin.

Kun asioita pysähtyy miettimään tarkemmin, usein herää useita ”entä jos?”-kysymyksiä. Tämä ei ollut puolustuspuhe sille, että kannattaa jättää ne painot nurkkaan, päinvastoin. Hyvät voimatasot on kuin vakuutus itselle; loukkaantumisten todennäköisyys pienenee ja suorituskyky kasvaa.

 

Onneksi Huuhkajat eivät enää sekoile. Elä siekään sekoile, henkilökohtaista valmennusta tarjolla:

ota yhteyttä [email protected] tai laita fb-viestiä.

-Mikko

VOIMAHARJOITTELUA JALKAPALLOILIJOILLE?Jalkapallomietteitä kehiin Huuhkajien Nations Leaguen lohkovoiton kunniaksi!…

Julkaissut Target-training.fi Sunnuntai 18. marraskuu 2018

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by