Usein kysytyt kysymykset

Et sitoudu valmennuksessa mihinkään. Koiraa ei ole haudattuna ja aina voit lähteä valmennuksesta halutessasi lipettiin.

Yleensä valmennukset ovat toistaiseksi voimassa olevia ja lasku tulee alkavan treenikuukauden alussa. Myöskään yllättäviä piilokuluja ei ole sinulle luvassa.

Se kuitenkin kannattaa tiedostaa jo ennalta, että mistään yhden kuukauden valmennuksesta kumpikaan meistä ei kostu juuri ollenkaan.

Pisimmät yhtäjaksoiset valmennussuhteet ovat kirjoitushetkellä noin nelivuotiaita. Useampi treenaaja on tullut valmennukseen uudestaan tauon jälkeen.

Lähetän laskun sähköpostiin tai WhatsAppiin. Maksuvälineinä käyvät myös ePassi, Smartum ja Edenred. Voit maksaa osan valmennuksesta liikuntaeduilla ja osan laskulla, kuinka vain sovitaan.

Kuuluu kuvioon. Näitä tulee isolla todennäköisyydellä kaikille jossain vaiheessa. Sairastumisista treeneihin paluu ja sen myötä harjoitusten sopeuttaminen tilanteeseen kuuluu osana valmennukseen.

Luovitaan porukassa, miten treenitaukojen tai -olosuhteiden muuttuessa edetään. Pitkien taukojen aikana voidaan toki laittaa valmennus tauolle. 

Valmennuksessa treeniolosuhteiden ei tarvitse olla millään tavalla optimit. Mennään sillä mitä on. Elämässä voi tulla kaikenlaista vastaan.

Niitä voisi kuvata sanat rentous ja välittömyys. Jutustellaan, kuuntelen ja saat tilaa kokeilla ja oppia. Keskitytään oleelliseen, en kaada tietoa päällesi tai pyri pätemään. 

Kuin olisit asiantuntevan kaverin kanssa salilla.

Tekniikkaharjoitukset tehdään oppimista tukevalla tavalla. Varsinaiset treenisarjat tehdään kehittymistä tukevalla tavalla. Valmentajan silmä kyllä huomaa, mihin keskittyä.

Ilman muuta tuloksia seurataan. Se on oleellinen osa valmentamista. Voisi sanoa, että ilman seurantaa ei ole valmentamista. Ilman seurantaa ei voida tietää, kuinka homma pelittää.

Treeniohjelmien kohdalla on käytössä Google Drive, jonne voit merkkailla treenituloksia puhelimella tai tietokoneella. Se ei vaadi teknistä osaamista. Kirjaukset jäävät sinulle ja minulle talteen automaattisesti ja ne toimivat samalla treenipäiväkirjana.

Oikeassa olet, että kukaan ei voi kertoa kenellekään, miten tulisi syödä. Eikä sellaista ole olemassakaan kuin “oikealla tavalla syöminen”. Mahdollisuuksia on valtavasti jonkinlaisten tiettyjen raamien puitteissa. 

Kokeillaan ja opitaan. Sumplitaan porukassa. Saat asiantuntemukseni käyttöön, mutta en silti kerro kuinka sinun “pitäisi syödä”. Se on kiva, jos ajatuksen tasolla on jo muutos mielessä, mutta vain tekeminen vie eteenpäin.

Saat! Se on mieluista, että yhdessä pohditaan. Olet kuitenkin oman kroppasi ja treenimieltymystesi paras asiantuntija. Ilman muuta voit tulla vastaan omien treeniajatuksiesi kanssa. Jos treeneistä tulee sinulle mielekkäämpiä, niin aina parempi.

Valmentajan rooli on punnita tekemisen tarkoituksenmukaisuus. Treeniohjelmien tavoitteet ovat aina sinun tavoitteita, ei koutsin tavoitteita. Mutta kaikkea ei voi saada kerralla.

Opiskelen ja harrastan sitä, mitä teen työkseni. Nyt reilussa kymmenessä vuodessa jotain on tarttunut kaaliin ja työkalupakkiin. Pyrin pysyttelemään jatkuvasti kärryillä siitä, mitä treenaamisen tutkimusmaailmassa tapahtuu. Mutta jokainen koutsihan voi itse väittää, mitä huvittaa. 

Ehkäpä muiden valmennuksessa olleiden kertomukset antavat parempaa osviittaa.

Haluan valmentajana edetä myös ns. pehmeät arvot edellä ja pyrkiä aina ymmärtämään ja kuuntelemaan tyyppejä. Jokainen valmennussuhde opettaa lisää.

Välitän jokaisesta asiakkaastani. Sen voin luvata.

 

Siinä ainakaan ei mennä ikinä vikaan, jos tulet vahvemmaksi. Tavoitteet voivat elää matkan varrella ja monella niin tekevätkin. Voimaharjoittelusta on joka tapauksessa hyötyä elämässä. 

Tavoitteet voivat vaihdella ‘omaksi ilokseen ja huvikseen treenaamisesta’ aina ‘tavoitteelliseen treenaamiseen’. Kaikki syyt ovat hyviä, jos ne saavat liikkumaan:)

Jos mietityttää, että täytyykö olla jollain tasolla valmennukseen tullessa, niin ei tarvitse. Mielelläni valmennan aivan aloittelijoita, koska pääsen heti vaikuttamaan tekemiseen ja kuinka ajatella treeni-  tai ravintoasioista. Se on mielestäni aloittelijan kannalta hyvä diili. Aloittelevien treenaajien kanssa suoritustekniikat on toki yhdessä katsottava.

Kokeneempien treenaajien kanssa työskentely on myös mielekästä. Vaikka periaatteet ovat samat kaikkien kanssa, voi kokeneempien treenajien kanssa päästä käyttämään erilaista valmennusosaamista. Kokeneempien treenaajien kanssa tekeminen on osaltaan myös yhdessä pohtimista. Treenaaja saa joka tapauksessa asiantuntemukseni käyttöön.

Toistaiseksi valmennettavien ikähaarukka on ollut 17-66v. 

Tuota ei varmaan etukäteen tiedäkään. Enkä minä ennalta tiedä olisinko hyvä koutsi sinulle, vaikka vahva luotto olisikin siihen.

Jutustelemalla selviää jo paljon. Suin päin ei tarvitse lähteä mukaan. Voidaan nähdä tai soitella ennen mahdollisen valmennuksen aloittamista. Valmennuksen edetessä infoa alkaa kertymään. Voit aina huokaista sen suhteen, että et sitoudu mihinkään ja voit aina lähteä livohkaan. Toki toivon valmentajana pitkiä valmennussuhteita. 

Tämä on tilanne varsinkin monella perheellisellä keski-ikäisellä. Asian voi nähdä siltä kantilta, että ajan rajallisuuden vuoksi valmentajan osaamiselle on paljon käyttöä. 

Vähäisemmästä ajasta on puristettava hyvä hyöty irti. Mennään sillä, mitä on. Se usein yllättää, kuinka vähällä voi kehittyä hyvin. Monesti vähemmän on enemmän. 

“Jotain” on valtavasti parempi kuin “ei mitään”. Auttaa, että valmentajalla on omakohtaista ymmärrystä lapsiperheen aiheuttamasta ajan ja palautumiskapasiteetin rajallisuudesta.

Jonkin verran aikaa löytyy aina tai sitten kannattaa priorisoida.