TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅☝️ Luukku 6: Punttitreeni ja avannossa käynti

TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅☝️ Luukku 6: Punttitreeni ja avannossa käynti

Kuva: Shutterstock

🥶 Kylmää on käytetty palautumiseen ties kuinka kauan enimmäkseen sen takia, että se antaa subjektiivisen rentoutumisen/palautumisen kokemuksen ja kylmä voi lievittää kipuja.

🤓 Uusi tutkimus parin viikon takaa paljastaa, että lihasmassahakuinen treenaaminen ja kylmässä vedessä pulikoiminen ei ole edullinen yhdistelmä lihaskasvun kannalta.

🥶 Kylmässä vedessä oleskelu heikentää treenin aikaansaamaa proteiinisynteesiä eli lihaskasvua. Proteiinisynteesi heikentyi sekä akuutisti kylmäaltistuksen jälkeen että kahden viikon treenijakson ajan (3x viikossa treenit + joka treenin jälkeen kylmäaltistus).

🥶 Mutulla sanoisin, että avannossa käyminen on hieman yleistynyt treenaajien keskuudessa. Muutama valmennettavani kokee, että avannossa käyminen rentouttaa mukavasti ja auttaa illalla unen saamista. Näissä miettisin plussat ja miinukset ennen kuin tekisin hätiköityjä johtopäätöksiä avantoharrastuksen lopettamisesta.

🥶 Vaikka avannossa käynti heikentää lihaskasvua, niin avannossa käydään kuitenkin vain osan aikaa vuodesta. Jos se on mielekäs harrastus niin antaa mennä vaan, mutta kannattaa olla tietoinen sen lihaskasvua heikentävästä vaikutuksesta, jos tavoite on myös kehonmuokkauksessa. Avanto heikentää proteiinisynteesiä, mutta ei suinkaan estä kehittymistä.

🥶 Jos on aidosti tavoitteellinen treenaaja tai jopa kilpailee keholajeissa, niin silloin en lähtisi tarkoituksella heikentämään kehitystä.

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by