Frisbeegolf ja voimatreeni

Frisbeegolf ja voimatreeni

Liekö täällä muitakin, joilla saattaa joskus jopa maltti mennä sellaisen leikin parissa kuin frisbeegolf?
Todettiin tuossa erään koutsattavan kanssa, että tuleepa molemmilla joskus heiteltyä kiekkoa. Juteltiin siinä sitten, onko puntista minkälaista hyötyä lajissa.

Äkkiseltään voisi ajatella, ettei voimaharjoittelulla ole lajissa väliä, koska tällainen sählynpelaajakin jaksaa heittää kevyen pelivälineen kohtalaisen kauas. Laji on luonteeltaan repivä, varsinkin olkapää saa kyytiä. Joten voimaharjoittelulla on ehdottomasti paikkansa vammojen ehkäisyssä. Heittotekniikan ja nopeuden yhdistelmällä puolestaan kiekko lentää kauas.

Mutulla sanoisin, että parhaat heittäjät tekevät voimatreeniä vammojen ennaltaehkäisemiseksi, mutta myös fyysisten ominaisuuksien parantamiseksi. Jokin aika sitten kerrottiin Urheilulehdessä, että Suomen paras heittäjä keskittyy heittämisen lisäksi myös fysiikkaharjoitteluun.

 

Ennaltaehkäisy

Paras tapa suhtautua urheiluvammoihin on niiden ennaltaehkäisy. Moni vamma olisi vältettävissä täsmällisellä voimaharjoittelulla ja hyvillä alkulämmittelyillä. Laji tuottaa olkapäähän melkoisia vääntövoimia, erityisesti kiertäjäkalvosimet ovat kovilla. Jos heittolajeissa heittäjän lavan seutu on heikko, niin olkapään ja kyynärpään terveys on vaarassa.

Heikko lihas tuppaa myös väsymään helpommin, jolloin toistomäärien kautta vammariski kasvaa. Rasituvammat johtavat aina lepoon, mikä ei heittäjää miellytä. Puutteet liikkuvuudessa myös loukkaannuttavat herkästi. Lajin toispuoleisuus aiheuttaa herkästi puolieroja liikkuvuudessa, mitä on syytä korjailla oheistoiminnassa.

Erityisesti rystypuolen lujat draivit tarvitsevat vahvaa tukea olkapäästä ja yläselästä. Rystypuolen avaus on lajin loukkaantumisherkin suoritus. Jos loukki napsahtaa puutteellisen lämmittelyn takia, niin sitten voi kurkata peiliin.

Erään kyselyn mukaan 67% eli kaksi kolmesta aktiiviheittäjästä loukkaantui vuoden aikana kerran tai useammin.

Yleisimmät vammat tapahtuvat olkapäässä, selässä ja kyynärpäässä, kuten heittolajissa jo arvata saattaa.

Jos keskimäärin yli puolet heittäjistä loukkaantuu kauden aikana, on vaikeaa olla perustelematta asianmukaista oheisharjoittelua.
Melkoisen hyvä idea on panostaa talvella enemmän voimaharjoitteluun ja olla kauden aikana mielissään, kun saa heittää ehjänä.

🎯 Valmennukseen mahtuu:

[email protected]
Target Training

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by