HIP THRUST TEKNIIKKAA

HIP THRUST, PAKARATREENIN PERUSTAVARAA

Tämäntyylisistä kuvista valmennettavat pääsevät/joutuvat silloin tällöin nauttimaan/kärsimään, kun kuva kertoo enemmän kuin koutsin omat horinat.

Muistivinkkiviivoja hip thrustin suoritustekniikkaan

Kuvissa muistijuttuja hip thrustin suoritustekniikkaan.

Kuva kertoo enemmän kuin tosi monta sanaa

Hip thrust on harvoja liikkeitä, joilla saa niitattua isoa pakaralihasta lyhyillä lihaspituuksilla eli lihaksen supistuksessa. Täten hip thrustissa tangon liikerata on suhteellisen lyhyt ja painottuu liikeradan yläosaan. 

Pehmusteita kannattaa käyttää tangon ja kropan välissä mielin määrin, jotta välttyy ikäviltä tuntemuksilta. Esim. jumppamattoa monin kerroin väliin pehmentämään tangon kovaa kosketusta.

Hip thrust on peruskauraa, jos tavoittelee satumaisia pakaralihaksia. Kaveriksi siihen vielä ehdottomasti jokin pakaralihasta venyttävä liike, esim. jokin pakaravoittoinen kyykkyvariaatio, niin eiköhän niillä jo pylly ala kasvamaan, mikäli suoritustekniikat, kokonaisvolyymi ja sarjojen intensiteetti ovat myös sielläpäin.

Käytän hyvin säännöllisesti yhden ja kahden jalan hip thrustia urheilijoilla, joiden täytyy lajissaan spurttailla, koska hip thrustin voimantuottosuunta on vaakasuuntainen, kuten juoksukiihdytyksissä.

Kyykyissä voimaa tuotetaan käytännössä pystysuuntaisesti. Hip thrusteilla on saatu parempia tuloksia lyhyisiin 10m ja 20m sprintteihin kuin kyykyillä. Mutta molempi parempi varmastikin. Jos lajissa pitää spurttailla ja/tai hyppiä, niin pyllyssä täytyy olla voimaa.

EI KANNATA KÄYTTÄÄ KUMINAUHAA POLVIEN YMPÄRILLÄ HIP THRUSTISSA

Lonkan loitonnus (eli polvien puskeminen sivulle) samanaikaisesti lonkan ojennuksen kanssa heikentää ison pakaralihaksen aktiivisuutta lonkan ojennusliikkeessä (eli vaikkapa hip thrustissa). Tästä syystä sumomaastaveto ei ole mikään kaksinen pakaraliike.

–> Lonkan ojennus (hip thrustissa liikkeen loppuojennus) jää vajaaksi, jos polvia painetaan ulospäin. Eli juuri se hip thrustin tärkein osuus jää kunnolla treenaamatta. Kuminauhailu kääntyykin itseään vastaan.

Mutta mitäs kun se kuminauhakikkailu tuntuu pakarassa? Se, että “tuntuu” jossain on tässä tapauksessa harhaanjohtavaa, sillä se tuntuu enemmänkin lonkan ulkokiertäjissä pakaralihasten alla.

******

Tyrkkää viestiä valmennustiedusteluista ja treeniohjelmista!

WhatsAppilla(0503441244) tai maililla: [email protected]

Leave a Comment

Your email address will not be published.

60 + = 66