POINTTEJA NOPEUSHARJOITTELUSTA

POINTTEJA NOPEUSHARJOITTELUSTA

Muutamia ajatuksia nopeuteen liittyen:

💥 Hyvä nopeustreeni näyttää enimmäkseen laiskottelulta.

🌪 Jos ei tiedä, mitä tekee, nopeustreenin jälkeen voi tuntua siltä, että tulikohan nyt tehtyä kehittävä treeni.

💥 Voima on nopeuden perusta.

🌪 Nopeus on tärkein tai yksi tärkeimmistä fyysisistä ominaisuuksista lähes jokaisessa palloilulajissa ja useimmissa yleisurheilulajeissa.

Kannattaa muistaa, että myös kestävyyslajeissa nopeimmin maaliin tullut voittaa.

💥 Usein kentän dominoivin pelaaja on kentän nopein pelaaja tai päinvastoin.

🌪 Toki pelitaidot ovat tärkein asia useimmissa lajeissa. Mutta joka tapauksessa aina on mukavaa olla kentän nopeimpia pelaajia.

💥 Nopeusharjoitukset kannattaa tehdä lajisuorituksina. Jääkiekkoilijasta ei tehdä nopeampaa luistelijaa juoksemalla. Pesäpalloilijasta ei tehdä nopeampaa juoksijaa luistelemalla.

🌪 Suurin osa palloilulajeista vaatii lyhyitä spurtteja ja suunnanvaihdoksia ➡️ Voiman merkitys korostuu, koska askelkontaktit ovat pidempiä kiihdytyksissä ➡️ Enemmän aikaa tuottaa voimaa.

💥 Pelivauhti on pallopeleissä usein hitaampaa kuin maksimivauhti ➡️ Reservissä on kiva olla paukkuja, kun tarvitsee tehdä irtiottoja ja vaihtaa vaihdetta isommalle.

🌪 Jokainen voi kehittää nopeuttaan, vaikka perimä määrittää suuren osan potentiaalista.

💥 Nopeuden kehittyminen vaatii levännyttä kroppaa = nopeusharjoitus lepopäivän jälkeen. Rentous nopeussuorituksessa on huomattavan tärkeää. Nopeus on myös taitoa.

🌪 Aidosti nopeutta kehittävät suoritukset ovat kestoltaan 1-6 sekuntia. Kyllä vain, muutamia sekunteja, jotta suoritus tehdään välittömillä energianlähteillä.

💥 Nopeus ja nopeuskestävyys ovat aivan eri asioita. Puutteita nopeudessa ei voi korvata etenkään “hapottavalla” nopeuskestävyysharjoittelulla. Nopeus (ja voima) on perusta sille, että nopeuskestävyys voi kehittyä hyvälle tasolle.

🌪 Liian yksipuolinen harjoittelu nopeusharjoittelussa johtaa kehityksen junnaamiseen. Samoin kuin yksipuolinen harjoittelu johtaa junnaamiseen voima- tai lihasmassaharjoittelussa.

💥 Kyseenalaista valmentajasi, jos nopeuteen ei panosteta lajissa, jossa nopeudella on merkittävä rooli. Tottakai täytyy olla mahdollista, että valmentajan voi hyvässä hengessä haastaa.

🌪 Milloin olet viimeksi juossut aivan 100% täysillä? Täysillä juokseminen on suunnilleen siisteintä, mitä urheilun saralla voi tehdä.

 

🎯 Tyrkkää viestiä, jos haluat lisää voimaa ja/tai nopeutta. Laitetaan treenien ohjelmointi porukassa kuntoon

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by