VALMENNUSKEISSI: Eero ja elämäntapamuutos

VALMENNUSKEISSI: Eero ja elämäntapamuutos

Eero otti viime kesänä yhteyttä ja sanoi, että jotain tarttis tehdä. Aloimme porukassa miettimään, että mikä on homman nimi ja noin vuoden kestäneen matkan varrella olemme saaneet varsin hyviä juttuja aikaan.

Eero onnistui poimimaan oleellisen valmentajan sekavista vinkeistä ja matka jatkuu nyt reilut 20 kiloa kevyempänä.

Eero puki valmennuksen sanoiksi näin:

“Otin Mikkoon yhteyttä viime kesänä. Paino oli päässyt karkaamaan käsistä ja yleisvointi oli hyvin väsynyt. Vaaka heilahteli 113 nurkilla ja energiatasot oli huonot.

Vuosien saatossa on ollut paljon jojoilua ja rajuja painon muutoksia suuntaan sekä toiseen.

Mikon kanssa lähdettiin pohtimaan tilannetta ja tavoitteeksi ei asetettu numeraalista vaa’an lukemaa, vaan enemmän henkistä hyvinvointia ja jaksamista.

Aiemmat omat yritykset ovat olleet aivan liian niukkaa syömistä, joka on samalla sulattanut voimatasot täysin mennessään.

Mikon kanssa tarkkoja ruokavalioita ei ollut tarpeen tehdä, vaan pysyttiin hyvinkin perusasioissa: ruokailun puolella säännöllinen syöminen ja riittävät proteiinit. Alkoholi sekä makea puolestaan lyötiin vähemmälle.

Liikunnan saralla tavoitteena oli liikkua väh. 3 kertaa viikkoon, sisältäen yhden puntin. Toisinsanoen fiksua syömistä ilman ylimääräisiä “vältä näitä” listoja ja lisänä mahdollisimman monipuolista liikuntaa: painia, pallopelejä ja punttia.

Tärkeimpänä tukena ja apuna pidin kuitenkin hyvää ja molemmin puolin rehellistä seka avointa keskustelusuhdetta valmentajaan. Mikon kanssa oli erittäin helppo muodostaa luottamuksellinen keskusteluyhteys, jonka näkisin tärkeimpänä palikkana muutoksen onnistumisessa.

Oli jopa terapeuttista pohtia porukalla rehellisesti miksi tilanteeseen on ajauduttu ja mitenkä siitä yritetään tulla ulos. Tiedostettiin mm. tunnesyömisen merkitystä ja keksittiin v*tutuksen purkuun korvaavia vaihtoehtoja dominopaketin nielaisun sijaan.

Yhteydenpito matkan varrella oli säännöllistä ja vinkkejä sekä onnistumisia vaihdettiin tasaisesti.

Lopputulemana painoa lähti reippaasti ja energiatasot ovat huomattavasti paremmat. Lasten kanssa jaksaa telmiä ja arki sujuu mukavammin. Voimatasot säilyi myös erittäin hyvin verraten aiempiin omiin tunarointeihin.

Mikosta oli korvaamaton apu, suosittelen ehdottomasti kaikille ja ei pelkästään painon pudotuksen kannalta, vaan myös jaksamista ja henkistä hyvinvointia ajatellen.

Muutoksessa on tärkeää olla ulkopuolista tukea ja tsemppausta, välillä hieman lämminhenkistä potkimistakin, tässä Mikko on esimerkillinen kaveri.”

-Eero

KOUTSIN MIETTEITÄ:

🔸 Monesti on tärkeää pohtia syitä sille, miksi on tullut syötyä niin kuin on syönyt.

➡️ jos asiaa ei tiedosta, niin mikään ei estä vanhaan palaamista.

➡️ asia ei korjaannu millään valmiilla ruokavaliolappusilla.

➡️ ristiriitaisesti: ylipaino harvemmin ratkeaa laihduttamalla.

🔹 Painonpudotus ei ole nopeuslaji. Maksimivauhti on yleensä kaukana “optimista”. Useimmiten tärkeintä on oikea suunta ja sen säilyttäminen. Melko sama vaikka tässä muutoksessa olisi mennyt kolme vuotta, jos ajatusmalleissa olisi tapahtunut fiksuja ja pysyviä muutoksia.

🔸 Muutos ei lähde valmentajasta, vaan aina jokaisesta itsestään. Muutos tapahtuu aina viime kädessä tekemällä, ei vain funtsimalla ja höpisemällä.

➡️ Ulkopuolinen apu kuitenkin supertärkeää. Se että joku ulkopuolinen (esim. valmentaja) on matkalla mukana, tutkitusti lisää sitoutumista painonpudotukseen.

🔹 Mukava huomata, että Eero (monen muun koutsattavan ohella) sai paljon hyötyä ihan rehellisestä höpöttelystä valmentajan kanssa. Usein tuntuu, että itse opin niissä eniten = Win-Win.

🔸 Meillä ei ollut Eeron kanssa tarkkoja ruokaohjelmia. Silti oli selvää, missä haarukassa suunnilleen energiansaanti oli. Otimme reilusti mukaan ravitsemussuositusten mukaisia syömisiä. Ja hiilariakin meni ihan mukavasti.

Energiavaje määrittää rasvanpolton. Jos paino ei pitkässä juoksussa laske, ei silloin olla energiavajeessa.

🔹 Melkoisen vähällä treenaamisella voi kehittyä! Vähän treeniä on aina äärettömästi parempi kuin ei-ollenkaan-treeniä.

Salitreenien suhteen 1-2 treeniä viikossa ei kehittymisen kannalta ole optimi, mutta Eeron elämäntilanteessa se saattoi hyvinkin olla lähellä optimia.

Sinällään on melko turhaa puhua “optimista”, koska täydellisyyden tavoittelu johtaa herkästi vain ongelmiin.. Ja treenien suhteen et ikinä tiedä, treenaatko “optimaalisesti”.

🔸 “It’s all about progression, not perfection.” Välillä muutama olut ja pizzaa on ok, jos se pitää homman raitellaan!

Ota yhteyttä valmennustiedusteluista! (WhatsApp, maili, some yms.)

Toistaiseksi voit varata valmennuspaikan myös syksymmällä 2020 alkavaksi.

Kaikki valmennukset ovat henkilökohtaisia ja yksilöllisiä.

Valmennusta myös etänä verkon välityksellä.

-Mikko

 

LUE MYÖS:

PEKAN PALAUTE VALMENNUKSESTA

TARGETIN RAVINTOVALMENNUKSESTA

TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅✌ Luukku 13: Tuloksia tulee, mutta tulkoon: Petrin palaute 20kg kevyempänä + huvittava tarina yhteisön paineesta

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by