“AINA TÄYSILLÄ” TREENAAMINEN?

“AINA TÄYSILLÄ” TREENAAMINEN?

Lihasmassaharjoittelussa “aina täysillä” treenaaminen olkoon tässä tekstissä failureen (tai sen yli erikoistekniikoilla) treenaamista.

“Aina täysillä” failureen asti treenaaminen tulee laskun kanssa. Yksittäinen “täysillä” treenattu treeni voi johtaa isompaan kasvuärsykkeeseen ja volyymiin siinä yhdessä treenissä, mutta se maksaa rajusti palautumisessa ja pienempänä treenivolyymina jatkossa. Failurea kannattaa annostella treeniohjelmiin sopivalla maltilla.

Kokonaisvolyymi on kehittymisen kannalta tärkeämpää kuin yksittäisen treenin iso volyymi.

Kehittyminen on seurausta pitkäjänteisestä tekemisestä.

 

Ei näin.

 

Ei ole viimeisestä toistosta kiinni lihaskasvu, eikä varsinkaan voimien kasvu.

Jos salilla tai kotitreenissä tekee jossain liikkeessä vaikkapa 4×8 siten, että viimeiseen sarjaan jää varaa 1-2 toistoa, niin se ON kovaa ja järkevää treenaamista.

Aina täysillä treenaamisessa toteutuvat vahingossa lihaskasvun ajurit (mekaaninen kuormitus ja riittävä treenivolyymi) ilman, että treenaaja edes ymmärtää, mistä mahdollinen kehittyminen johtuu.

Jos vannoo “täysillä” treenaamisen nimeen, niin voi olla haastavaa arvioida, mistä kehittymättömyys johtuu tasannevaiheiden aikana, koska “kovempaa” treenaaminen on jo vaikeaa.

Jos tapaa aina hakea sarjan viimeisen toiston naama punaisena failureen, on se suunnilleen sama,
jos suunnittelija piirtäisi betonilaattaan päättömät määrät rautaa, vaikka vähempikin olisi riittänyt.
Vahingossa tulee piirrettyä tarpeeksi rautaa, mutta rahaa ja rautaa menee täysin hukkaan.

Tai ainainen vapaaehtoinen failureen treenaaminen voisi vastata sitä, että kaveri haluaisi ostaa Target Trainingin t-paidan, joka maksaa 27e, mutta välttämättä haluaisi maksaa siitä 39e. Saahan sen silläkin summalla, mutta vähempikin olisi riittänyt.

Jos tekee “HIIT-harjoittelua” kestävyyskunnon parantamiseen ja tekee harjoituksen aina siihen pisteeseen, etteivät jalat enää kanna, niin se ei juuri jätä progression varaa seuraaviin treeneihin + palautumiskuoppaan putoaa nopeasti.

Peruskestävyysharjoittelua ja täysillä treenaamista ei pysty edes käsittelemään samassa lauseessa (tätä lausetta enempää).

“Aina täysillä” treenaminen johtaa herkästi suunnittelemattomaan ylikuormitustilaan. Jos kolkutellaan palautumiskapasiteetin rajoja, niin sen sopisi tapahtua tietoisesti, ei vahingossa.

“Aina täysillä” treenaaminen on usein egon ja ymmärtämättömyyden yhdistelmä. Se on kehno kombo se.

Kovat treenit kannattaa tehdä riittävän kovaa ja kevyemmät treenit riittävän kevyesti. “Aina täysillä” ei tuo kehittävää kontrastia treeneihin.

Valmennustiedustelut somessa viestillä tai maililla.

-Mikko

#target_mikko

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by