KUINKA PÄÄSTÄ EROON MIESTISSEISTÄ? Vol. 8 – Älä hätiköi painon sahaamisesta

KUINKA PÄÄSTÄ EROON MIESTISSEISTÄ? Vol. 8 – Älä hätiköi painon sahaamisesta

Painoa pudottaessa paino tulee sahaamaan, vatkaamaan ja heittelemään. Paino ei tipu lineaarisesti

Rasvaa ei kuitenkaan kerry kroppaan energiavajeessa. Rasvanpoltto onnistuu vain energiavajeessa.

 

PAINO VOI NOUSTA hetkellisesti MIINUSKALOREILLA.

Jos henkilön lihasten hiilihydraattivarastot ovat vajaat ja hän syö pari päivää enemmän hiilihydraatteja ollen edelleen kuitenkin energiavajeessa, paino nousee helposti. Lihaksiin voi varastoitua lisää muutama sata grammaa hiilaria ja jokainen gramma lihasglykogeenia (hiilaria) sitoo lähes 3g nestettä.

Eli helposti nousee paino kilon ilman, että rasvaa on kertynyt yhtään. Päinvastaisesta syystä paino voi pudota hetkessä ilman rasvan palamista. Ja vääriä johtopäätöksiä on helppo vetää.

Painon hetkelliseen nousuun vaikuttaa myös ruuansulatuskanavassa kulkevan tavaran määrä. Paino on siis todennäköisesti illalla enemmän kuin aamulla.

Jos syö vaikka kaksi kiloa kurkkua ja käy sen jälkeen vaa’alla, paino on noussut energiavajeesta huolimatta. Kahdessa kilossa kurkkua on muuten suunnilleen sama määrä kaloreita kuin yhdessä keskikokoisessa korvapuustissa.

PAINO VOI PYSYÄ PITKÄÄN SAMANA, vaikka RASVAA PALAA.

Eli saadaan lihasmassaa samalla, kun rasva palaa. Tämä skenaario antaa treenaajalle monesti kuvitelman, että mitään ei tapahdu rasvanpolton suhteen, vaikka todellisuudessa kehitystä voi tulla lähes parhaalla mahdollisella tavalla.

Tämä toki vaatii sen, ettei pudotettavaa rasvamassaa ole reilusti. Jos pudotettavaa on reilusti, niin silloin painokin tulee selkeämmin alas.

Jos paino pysyy samana, mutta vyötärön ympärysmitta kapenee, niin voit olla luottavainen, että rasva palaa.

Kun paino ei hetkeen putoa, tehdään helposti vääriä johtopäätöksiä ja aletaan treenaamaan vielä enemmän ja syömään vähemmän. Se johtaa herkästi ongelmiin.

Pidemmän ajan trendi kertoo, mihin suuntaan mennään.

Ei kannata hätiköityä siitä, että paino nousee hetkellisesti tai siitä, ettei vaaka hetkeen näytä pienempiä lukemia. Se kuuluu vain asiaan. Jäitä hattuun.

Maltillinen painonpudotustahti on paras, koska silloin säästyy enemmän lihasmassaa, saavutetaan parempi kehonkoostumus, pää pysyy paremmin touhussa mukana ja ei tee niin pahasti mieli ahmia herkkuja.

On mahdollista polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasmassaa samaan aikaa.

Se ei riko fysiikan lakeja. Onhan niiden rikkominen muutenkin mahdotonta. Tosin edistyneillä treenaajilla rasvanpoltto ja lihaksen kasvatus samaan aikaan ei käytännössä juurikaan toteudu. Parhaat metodit rasvanpolttoon ja lihaksen kasvatukseen ovat vastakkaisia.

Kun tietää, mitä on tekemässä, niin asioihin on paljon helpompi suhtautua rauhallisesti.

Jos kaipaat jeesiä rasvanpolton suhteen, niin tyrkkää viestiä.

Parempia tuloksia. Alkaen 90e/kk.

-Mikko

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by