KUINKA PÄÄSTÄ EROON MIESTISSEISTÄ? Vol.5 – Yleisiä rasvanpolttovirheitä

KUINKA PÄÄSTÄ EROON MIESTISSEISTÄ? Vol.5 – Yleisiä rasvanpolttovirheitä

Yleisiä rasvanpolttovirheitä:

 Haetaan laihtumista liikunnan lisäämisen kautta.

Muutama teksti taaksepäin kirjoitin jo, että liikunta on suorastaan huono keino laihduttaa. Valitettavasti laihtumista haetaan vielä liikunnan tehojen lisäämisen kautta ja viikkoon saadaan upotettua monta HIIT-harjoitusta.

➡️ Seuraa helposti alipalautumista ➡️ Yöunet pilalle ➡️ Ruuvia alkaa kiristämään ja stressitasot alkavat nousta ➡️ Nyt, jos koskaan, tekee mieli herkkuja ja lyödä homma niin sanotusti läskiksi.

 Suuhun lipsahtaa liian paljon kaloreita.

Syödyt kalorit aliarvioidaan hyvin herkästi. Ylipainoiset aliraportoivat syömisensä noin Big Macia vastaavan kalorimäärän verran päivässä❗️Se voi johtua siitä, että lukemia halutaan kaunistella tai syömiset vain aliarvioidaan pahasti alakanttiin. Samalla oma kulutus yliarvioidaan. (Tiedeykkönen)

Toisaalta aktiiviliikkujilla kulutukseen nähden liian vähäinen syöminen on hyvin tavanomaista.

Kuten edellisessä kirjoituksessa vihjailin, niin aineenvaihdunta sopeutuu vähäisiin syömisiin. Ihmisen kroppa on melkoinen survival machine ja hyvin vähällä energialla selviydytään. Mutta liian vähäisillä syömisillä saa tavallisesti aikaan vain jojo-laihduttajia.

 Kuvitellaan, että jonkun tietyn ruokavalion noudattaminen tai jonkun tietyn ruoka-aineen jättäminen pois johtaa tuloksiin. (“-ton ja -tön -ruokavaliot”)

Ruokavalio saattaa olla esimerkiksi hiilariton, lihaton, leivätön, vegaaniton, rasvaton, gluteeniton, väritön tai järjetön. Mitä milloinkin keksitään tai mikä milloinkin on trendikästä.

Tietysti, jos jonkun tietynlaisen ruokavalion noudattaminen on mielekästä ja johtaa hyviin laihtumistuloksiin, niin se on vain mahtava juttu. Mutta syy laihtumiseen ei ole ruokavaliossa, vaan sen seurauksena tulevasta energiavajeesta.

Hetkellinen laihtuminen johtaa herkästi vääriin johtopäätöksiin. Henkilö saattaa laihtua, kun on jättänyt pois syömisistään vaikkapa leivän ja maidon.

➡️ Kuvitelma: leipä ja maito lihottavat piru vie!

➡️ Todellisuus: leivän ja maidon jättäminen on aiheuttanut energiavajeen, jonka ansiosta paino putoaa. Ja ehkäpä henkilö ei huomioinut sitä tavaraa, mitä leivän päälle yleensä tulee (nekin kalorit saattoivat jäädä nyt kokonaan pois).

On syytä kysyä, mitä ideaa on kokonaan luopua jostain, mistä kenties pitää.

*****

ℹ️ Targetin ravintovalmennusfilosofiaan kuuluu, että säilytetään mahdollisimman paljon vanhoja tapoja ja syömisiä kuin on tavoitteen kannalta järkevää. Valmennus voi olla myös sitä, että porukassa keksitään keinoja, miten onnistua. Mieluummin ajatuksena on lisätä hyviä juttuja kuin pyrkiä vain poistamaan huonoja juttuja.

-Mikko

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by