TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅👉 Luukku 14: Joulun ylensyöminen

TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅👉 Luukku 14: Joulun ylensyöminen

Joulun ylensyöminen – vaikutukset vyötäröllä + kikkoja, joilla ehkäistä vyötärön paisumista

“Kyllähän sitä nyt voi herkutella oikein kunnolla lomilla. Kerrankos ne lomat on. Eihän sitä rasvaa nyt vyötärölle kerry siinä ajassa!”

– Tottakai voi herkutella. Ja kannattaakin herkutella, syyllistymättä. Mutta miksi ei voisi kertyä? Ihminen on keskimäärin melko taitava läskin varastoija.

🐽 Loma- tai juhlakausi loppuvuodesta voi käsittää pikkujoulut, joulun pyhät, vapaapäivien vapaaehtoiset mässäilyt ja krapulat sekä uudenvuoden.

🐽 Painonnousu ja rasvan kertyminen ei välttämättä ole lyhyessä aikaikkunassa sama asia. Paino voi nousta nopeasti lihasten hiilarivarastojen täyttyessä. Rasvaa kertyy vain plussakaloreilla.

🐽 Erään tutkimuksen mukaan lomakauden (6-8 viikkoa) aikana keskimääräinen painonnousu oli vajaa puoli kiloa. Kuulostaa vähältä, mutta se oli tutkimukseen osallistuvien tyyppien (195) keskiarvo. Eli joillain paino ei noussut ja joillain nousi yhden kilon ja joillain enemmän. Ongelma on siinä, ettei sitä saada poltettua pois vaan paino nousee hiljalleen vuosien saatossa.

🐽 Painonnousu on yleensä hidasta ja salakavalaa, jonka huomaa vain vanhoista valokuvista. Sopii pohtia, että miksihän ihmisillä on usein kiire saavuttaa “ihannepaino”, kun ylipainon kerryttämisessä on mennyt vuosia. Rasvanpoltossa maksimivauhti ja optimivauhti ovat kaksi täysin eri asiaa.

 

MITEN ENNALTAEHKÄISTÄ PAINONNOUSUA LOMASESONGILLA 

1⃣ Kannattaa olla tietoinen syömistään + Herkut, jotka ovat näkösällä ja käden ulottuvilla, tulee syötyä.

Ihmisellä on mahtava kyky tehdä tietoisia päätöksiä, mutta sen kyvyn voi myös unohtaa.

🐽 Vastoittain yhtenä päivänä söin litran jäätelöä (n. 1000kcal). Söin siksi, koska sitä oli. Jäätelöä oli, koska tietoisesti ostin sitä. Riivaaja ei tarttunut ostokäteen kaupassa, vaan tein tietoisen valinnan.

Omaa kotia ei kannata käyttää herkkuvarastona, kauppa on parempi paikka sille. Yleensä sen syöt, minkä kaupasta kannat. Tee tietoisia valintoja kaupassa, älä anna riivaajan/autopilotin ottaa valtaa.

Herkut, jotka ovat tyrkyllä silmien ulottuvilla, tulee ennen pitkää syötyä.

2⃣ Syö pohjille reilusti vähäkalorista ruokaa.

Syö ennen mässäilyjä reilummin esimerkiksi kasviksia, hedelmiä ja marjoja ➡ Saat täytettyä mahalaukkua ➡ Maha ei tunnista kaloreita, vaan kylläisyys tulee mahalaukun täyttyessä ➡ Et jaksa syödä niin paljoa energiatiheää ruokaa kuin normaalisti ➡ Vähemmän kaloreita, jeejee!

3⃣ Tämä on jo myöhäistä ja olisi täytynyt suunnitella aiemmin, mutta jos on edennyt rasvanpolttotavoitteilla, voi joulun pyhien viikolla pitää dieettibreikin. Dieettibreikillä syödään suunnilleen kulutuksen verran, kun aiemmin on oltu energiavajeessa. (Eihän rasva pala mihinkään ilman energiavajetta.)

Vaihtoehtoisesti voi syödä energiatiheitä pyhäpäiviä ympäröivät arkipäivät vähemmän kuin normaalisti.

😋 Pääasia, että vetää homman läpi syyllistymättä, tietoisesti ja hyvällä fiiliksellä=).

🐽 Oikein hyviä joulumässäilyjä!

 

Jos käy niin, että jouluna tarttuu jotain vyötäisille, niin tyrkkää viestiä. Laitellaan porukassa vuoden alussa rasva palamaan, pysyvästi ja ammattimaisin ottein.

🎁 Viime hetken lahjaideaa vailla?

[email protected]

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by