TARGETIN JOULUKALENTERI¬†ūüéÖūüĎČ Luukku 14: Joulun ylensy√∂minen

Joulun ylensyöminen Рvaikutukset vyötäröllä + kikkoja, joilla ehkäistä vyötärön paisumista

“Kyll√§h√§n sit√§ nyt voi herkutella oikein kunnolla lomilla. Kerrankos ne lomat on. Eih√§n sit√§ rasvaa nyt vy√∂t√§r√∂lle kerry siin√§ ajassa!”

РTottakai voi herkutella. Ja kannattaakin herkutella, syyllistymättä. Mutta miksi ei voisi kertyä? Ihminen on keskimäärin melko taitava läskin varastoija.

ūüźĹ Loma- tai juhlakausi loppuvuodesta voi k√§sitt√§√§ pikkujoulut, joulun pyh√§t, vapaap√§ivien vapaaehtoiset m√§ss√§ilyt ja krapulat sek√§ uudenvuoden.

ūüźĹ Painonnousu ja rasvan kertyminen ei v√§ltt√§m√§tt√§ ole lyhyess√§ aikaikkunassa sama asia. Paino voi nousta nopeasti lihasten hiilarivarastojen t√§yttyess√§. Rasvaa kertyy vain plussakaloreilla.

ūüźĹ Er√§√§n tutkimuksen¬†mukaan lomakauden (6-8 viikkoa) aikana keskim√§√§r√§inen painonnousu oli vajaa puoli kiloa. Kuulostaa v√§h√§lt√§, mutta se oli tutkimukseen osallistuvien tyyppien (195) keskiarvo. Eli joillain paino ei noussut ja joillain nousi yhden kilon ja joillain enemm√§n. Ongelma on siin√§, ettei sit√§ saada poltettua pois vaan paino nousee hiljalleen vuosien saatossa.

ūüźĹ Painonnousu on yleens√§ hidasta ja salakavalaa, jonka huomaa vain vanhoista valokuvista. Sopii pohtia, ett√§ miksih√§n ihmisill√§ on usein kiire saavuttaa “ihannepaino”, kun ylipainon kerrytt√§misess√§ on mennyt vuosia. Rasvanpoltossa maksimivauhti ja optimivauhti ovat kaksi t√§ysin eri asiaa.

 

MITEN ENNALTAEHK√ĄIST√Ą PAINONNOUSUA LOMASESONGILLA¬†

1⃣ Kannattaa olla tietoinen syömistään + Herkut, jotka ovat näkösällä ja käden ulottuvilla, tulee syötyä.

Ihmisellä on mahtava kyky tehdä tietoisia päätöksiä, mutta sen kyvyn voi myös unohtaa.

ūüźĹ Vastoittain yhten√§ p√§iv√§n√§ s√∂in litran j√§√§tel√∂√§ (n. 1000kcal). S√∂in siksi, koska sit√§ oli. J√§√§tel√∂√§ oli, koska tietoisesti ostin sit√§. Riivaaja ei tarttunut ostok√§teen kaupassa, vaan tein tietoisen valinnan.

Omaa kotia ei kannata käyttää herkkuvarastona, kauppa on parempi paikka sille. Yleensä sen syöt, minkä kaupasta kannat. Tee tietoisia valintoja kaupassa, älä anna riivaajan/autopilotin ottaa valtaa.

Herkut, jotka ovat tyrkyllä silmien ulottuvilla, tulee ennen pitkää syötyä.

2⃣ Syö pohjille reilusti vähäkalorista ruokaa.

Sy√∂ ennen m√§ss√§ilyj√§ reilummin esimerkiksi kasviksia, hedelmi√§ ja marjoja¬†‚ě° Saat t√§ytetty√§ mahalaukkua ‚ě° Maha ei tunnista kaloreita, vaan kyll√§isyys tulee mahalaukun t√§yttyess√§ ‚ě° Et jaksa sy√∂d√§ niin paljoa energiatihe√§√§ ruokaa kuin normaalisti ‚ě° V√§hemm√§n kaloreita, jeejee!

3⃣ Tämä on jo myöhäistä ja olisi täytynyt suunnitella aiemmin, mutta jos on edennyt rasvanpolttotavoitteilla, voi joulun pyhien viikolla pitää dieettibreikin. Dieettibreikillä syödään suunnilleen kulutuksen verran, kun aiemmin on oltu energiavajeessa. (Eihän rasva pala mihinkään ilman energiavajetta.)

Vaihtoehtoisesti voi syödä energiatiheitä pyhäpäiviä ympäröivät arkipäivät vähemmän kuin normaalisti.

ūüėč P√§√§asia, ett√§ vet√§√§ homman l√§pi syyllistym√§tt√§, tietoisesti ja hyv√§ll√§ fiiliksell√§=).

ūüźĹ Oikein hyvi√§ joulum√§ss√§ilyj√§!

 

Jos käy niin, että jouluna tarttuu jotain vyötäisille, niin tyrkkää viestiä. Laitellaan porukassa vuoden alussa rasva palamaan, pysyvästi ja ammattimaisin ottein.

ūüéĀ¬†Viime hetken lahjaideaa vailla?

[email protected]