TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅👉 Luukku 14: Joulun ylensyöminen

TARGETIN JOULUKALENTERI 🎅👉 Luukku 14: Joulun ylensyöminen

Joulun ylensyöminen – vaikutukset vyötĂ€röllĂ€ + kikkoja, joilla ehkĂ€istĂ€ vyötĂ€rön paisumista

“KyllĂ€hĂ€n sitĂ€ nyt voi herkutella oikein kunnolla lomilla. Kerrankos ne lomat on. EihĂ€n sitĂ€ rasvaa nyt vyötĂ€rölle kerry siinĂ€ ajassa!”

– Tottakai voi herkutella. Ja kannattaakin herkutella, syyllistymĂ€ttĂ€. Mutta miksi ei voisi kertyĂ€? Ihminen on keskimÀÀrin melko taitava lĂ€skin varastoija.

đŸœ Loma- tai juhlakausi loppuvuodesta voi kĂ€sittÀÀ pikkujoulut, joulun pyhĂ€t, vapaapĂ€ivien vapaaehtoiset mĂ€ssĂ€ilyt ja krapulat sekĂ€ uudenvuoden.

đŸœ Painonnousu ja rasvan kertyminen ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ ole lyhyessĂ€ aikaikkunassa sama asia. Paino voi nousta nopeasti lihasten hiilarivarastojen tĂ€yttyessĂ€. Rasvaa kertyy vain plussakaloreilla.

đŸœ ErÀÀn tutkimuksen mukaan lomakauden (6-8 viikkoa) aikana keskimÀÀrĂ€inen painonnousu oli vajaa puoli kiloa. Kuulostaa vĂ€hĂ€ltĂ€, mutta se oli tutkimukseen osallistuvien tyyppien (195) keskiarvo. Eli joillain paino ei noussut ja joillain nousi yhden kilon ja joillain enemmĂ€n. Ongelma on siinĂ€, ettei sitĂ€ saada poltettua pois vaan paino nousee hiljalleen vuosien saatossa.

đŸœ Painonnousu on yleensĂ€ hidasta ja salakavalaa, jonka huomaa vain vanhoista valokuvista. Sopii pohtia, ettĂ€ miksihĂ€n ihmisillĂ€ on usein kiire saavuttaa “ihannepaino”, kun ylipainon kerryttĂ€misessĂ€ on mennyt vuosia. Rasvanpoltossa maksimivauhti ja optimivauhti ovat kaksi tĂ€ysin eri asiaa.

 

MITEN ENNALTAEHKÄISTÄ PAINONNOUSUA LOMASESONGILLA 

1⃣ Kannattaa olla tietoinen syömistÀÀn + Herkut, jotka ovat nÀkösÀllÀ ja kÀden ulottuvilla, tulee syötyÀ.

IhmisellÀ on mahtava kyky tehdÀ tietoisia pÀÀtöksiÀ, mutta sen kyvyn voi myös unohtaa.

đŸœ Vastoittain yhtenĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ söin litran jÀÀtelöÀ (n. 1000kcal). Söin siksi, koska sitĂ€ oli. JÀÀtelöÀ oli, koska tietoisesti ostin sitĂ€. Riivaaja ei tarttunut ostokĂ€teen kaupassa, vaan tein tietoisen valinnan.

Omaa kotia ei kannata kÀyttÀÀ herkkuvarastona, kauppa on parempi paikka sille. YleensÀ sen syöt, minkÀ kaupasta kannat. Tee tietoisia valintoja kaupassa, ÀlÀ anna riivaajan/autopilotin ottaa valtaa.

Herkut, jotka ovat tyrkyllÀ silmien ulottuvilla, tulee ennen pitkÀÀ syötyÀ.

2⃣ Syö pohjille reilusti vÀhÀkalorista ruokaa.

Syö ennen mĂ€ssĂ€ilyjĂ€ reilummin esimerkiksi kasviksia, hedelmiĂ€ ja marjoja ➡ Saat tĂ€ytettyĂ€ mahalaukkua ➡ Maha ei tunnista kaloreita, vaan kyllĂ€isyys tulee mahalaukun tĂ€yttyessĂ€ ➡ Et jaksa syödĂ€ niin paljoa energiatiheÀÀ ruokaa kuin normaalisti ➡ VĂ€hemmĂ€n kaloreita, jeejee!

3⃣ TÀmÀ on jo myöhÀistÀ ja olisi tÀytynyt suunnitella aiemmin, mutta jos on edennyt rasvanpolttotavoitteilla, voi joulun pyhien viikolla pitÀÀ dieettibreikin. DieettibreikillÀ syödÀÀn suunnilleen kulutuksen verran, kun aiemmin on oltu energiavajeessa. (EihÀn rasva pala mihinkÀÀn ilman energiavajetta.)

Vaihtoehtoisesti voi syödÀ energiatiheitÀ pyhÀpÀiviÀ ympÀröivÀt arkipÀivÀt vÀhemmÀn kuin normaalisti.

😋 PÀÀasia, ettĂ€ vetÀÀ homman lĂ€pi syyllistymĂ€ttĂ€, tietoisesti ja hyvĂ€llĂ€ fiiliksellĂ€=).

đŸœ Oikein hyviĂ€ joulumĂ€ssĂ€ilyjĂ€!

 

Jos kÀy niin, ettÀ jouluna tarttuu jotain vyötÀisille, niin tyrkkÀÀ viestiÀ. Laitellaan porukassa vuoden alussa rasva palamaan, pysyvÀsti ja ammattimaisin ottein.

🎁 Viime hetken lahjaideaa vailla?

[email protected]

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkÀÀ viestiÀ :) -Mikko
Powered by