IHMISEN FYSIOLOGIA VASTUSTAA LAIHTUMISTA

IHMISEN FYSIOLOGIA VASTUSTAA LAIHTUMISTA

LIHOMINEN ON HELPPOA…

…ja painonpudottaminen vaikeaa – korjaan – pudotetun painon pitäminen poissa on vaikeaa.

Painonpudottaminen ei ole vaikeinta. Haaste on saada poltettu rasva pysymään poissa.

Valitettavasti jotkut hyväkuntoisista sanovat, että “painonpudotus on vain itsekurista kiinni, ottaa vaan itseään niskasta kiinni.”

Se on kuin sanoisi alkoholistille, että “lopetat vaan juomisen.”

tai masentuneelle, että “hei, piristyhän.”

tai uimataidottomalle, että “räpiköit vaan menemään.”

“Itsekuri” vie vaan tiettyyn pisteeseen asti. Ehkä noin kahden tai kolmen viikon päähän, kuten ihmisten tammikuun alun hetkellinen salirynnäkkö (ja sen yhtä nopea loppuminen) osoittaa.

Ihmisen fysiologia vastustaa laihtumista. Kun kroppa alkaa potkimaan vastaan, niin siinä ei itsekuri auta. Biologialleen häviää aina. Kannattaakin siis ymmärtää, mitä tekee. Erheitä painonpudotuksessa on helppo tehdä.

 

MIKSI LIHOMINEN ON HELPPOA?

Ihminen on  luonnostaan energiaa säästämään pyrkivä laiskimus. Ihmisen elimistö elää edelleen käytännössä kivikaudella. Geeneissä ei ole tapahtunut juurikaan muutosta, mutta ympäristö on muuttunut radikaalisti.

Käytännössä koskaan aiemmin ihmisen historiassa ei ole ollut liikaa ruokaa saatavilla. Joten on loogista, että elimistö pyrkii vastustamaan laihtumista.

Lihomiselle puolestaan ei ole esteitä. Kivikaudella on ollut etu, jos kroppa on varastoinut energiaa tehokkaasti rasvakerrokseen. Nyky-ympäristössä näillä ominaisuuksilla pääsee helposti ylipainotilastoihin.

On siis normaalia lihoa nykyajan ruokaympäristössä. Varsinkin, jos vetelee autopilotilla menemään. Lihominen on vain geenien normaalia reagoimista ympäristön muutokseen.

Koska ihminen on energiaa säästävä laiskuri, voisi kuvitella, ettei kivikaudella kukaan lähtenyt huvikseen lenkille. Jos lähti, niin tuskin jäi jatkamaan geenejään eteenpäin. Vaikka liikunta on huono tapa pudottaa painoa, on se mainio tapa painon ylläpitämiseen.

Teknologia on havainnut tämän, että laiskuus miellyttää ihmistä. Nykyisin ei suunnilleen tarvitse koko päivänä kinkkujaan nostaa penkistä, jos ei huvita. Varsinkin, jos vetelee päivät pitkät autopilotilla menemään.

MIKSI LAIHDUTTAMINEN (pysyvästi) ON VAIKEAA?

Koska ihmisen kroppa elää edelleen kivikaudella, tarkoittaa pitkäaikainen energiavaje kropalle sitä, että “nyt muuten nähdään nälkää”. Kroppa alkaa sopeutua energiavajeeseen. Dieettaminen on stressi elimistölle.

Energiavajeessa alkaa lyhyesti tapahtua seuraavaa:

➡️ Lepoaineenvaihdunta laskee eli levossa kulutetaan vähemmän energiaa.

➡️ NEAT (non-exercise activity thermogenesis) eli kaikki liikehdintä ja liikkuminen, mikä ei ole varsinaista liikuntaa, LASKEE. NEAT:tia on kaikki liikehdintä, kävelyt, asennon vaihtamiset, käsillä rummutukset, jalkojen vatkaamiset ja kaikki mahdolliset muut naputtelut ja tamppaamiset.

Kaikki tämä vähenee energiavajeessa yleensä niin, että itse ei edes tiedosta asiaa. NEAT kuluttaa yllättävän paljon energiaa päivässä, tavallisesti enemmän kuin itse urheileminen(!). NEAT:in vähentäminen on kropalle helppo tapa vähentää energiankulutusta. Energiaa on kulutettava vähemmän, koska energiaa tulee vähemmän.

➡️ Laihtuessa kevyempi kroppa kuluttaa vähemmän energiaa. Liikkuminen kuluttaa vähemmän energiaa, koska kevyemmän kropan liikuttaminen on helpompaa. Energiavajeessa ihmisen kroppa on taloudellisempi liikkeissään. Jos kroppa kuluttaa vähemmän energiaa, ei samalla ruokamäärällä enää välttämättä laihdu, millä aiemmin paino putosi.

➡️ Miinuskaloreilla “kylläisyyshormoni” leptiinin määrä laskee ja “nälkähormoni” greliinin määrä kasvaa. Kalorivajeessa ajatukset ovat herkemmin ruuassa.

Koska energiavajeessa energiatiheät ruoat ovat herkästi mielessä, ei tällaisten kuvien näkeminen auta tippaakaan.

Ylläolevissa sopeutumisominaisuuksissa on yksilöllistä vaihtelua. Toisten kropat laittavat enemmän laihtumista vastaan kuin toisten kropat. Hyvin voidaan puhua “rasvanpolttolahjakkuudesta.” Joten älä vertaa omaa edistymistäsi jonkun toisen edistymiseen! Toiset ovat vain luonnostaan “parempia” polttamaan rasvaa.

Lopulta kuitenkin aivan jokaisella on mahdollisuus onnistua.

Valmentajan täytyy ymmärtää, kuinka ihmisen elimistö voi sopeutua energiavajeeseen, jotta asianmukaisia ja tavoitetta tukevia muutoksia on mahdollista tehdä. Maallikko tekee herkästi kehittymisestään vääriä johtopäätöksiä ja niiden seurauksena tekoja, joista seuraa vain lihavampi tulevaisuus.

*****

Jos on hirveä kiire pudottaa painoa, kannattaa varautua siihen, että on vuoden päästä taas vähintään yhtä painava kuin oli ennen “dieettiä”. Painonpudotuksessa maksiminopeus on eri asia kuin optiminopeus.

Ihmiset ovat usein kuukauden tai kahden ajan “dieetillä” ja odottavat vain, jotta pääsevät syömään taas “normaalisti”. Ongelma on siinä, että se “normaali” syöminen on ollut alunperin paisumisen taustalla.

Ratkaisu on siinä, että vanha “normaali” syöminen on korjattava ja tilalle on saatava uusi normaali.

Painonpudotukseen kannattaa olla hyvä suunnitelma, jotta välttyy väsyttävältä valintojen maailmalta nykyisessä ruokaympäristössä. Itsekuri on hetken pitävä ja lopulta väsyvä ominaisuus ja sen avulla ei pitkälle päästä. Lopulta vahvin halu voittaa ja ihminen tekee pidemmän päälle sitä, mitä haluaa.

 

Ilman hyvää suunnitelmaa homma menee herkästi kiville. Ota yhteyttä, jos voin valmentajana olla avuksi.

Lähteitä:

* Miksi pudotettu paino palaa takaisin?

* Pesola, A. (2013). Luomuliikunnan vallankumous

Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by