Archive heinäkuu 2020

KENTTÄFILOSOFIAA: Pokerivertaus

Tuli nettipokerin kulta-aikoina eli reilut vuosikymmen sitten pelattua kohtuullinen määrä yhden pöydän turnauksia. Löysin vanhalta koneelta jonkun graafin vanhoista peleistä.

Mietin, että pokerissa ja valmentamisessa /treenaamisessa on paljon yhteistä:

♠️ Molemmat vaativat paljon lukemista ja opiskelua (ainakin minun mielestäni). Mutta lopulta ratkaisee se, kuinka onnistuu SOVELTAMAAN oppimaansa käytäntöön.

♥️ Molemmissa tärkeää on ADAPTOITUMINEN erilaisiin tilanteisiin ja tyyppeihin.

♣️ Palkinto näkyy Lue lisää...

ANNAN PALAUTE RAVINTOVALMENNUKSESTA

Tsekkasimme porukassa, miten Annan syömiset tukivat hänen aktiivista harjoitteluaan. Lajeina crossfit ja kestävyysjuoksu asettivat omat haasteensa riittävän energiamäärän saamiseksi.

Anna tyrkkäsi palautetta tulemaan valmennuksesta:

“Moikka, tässä palautetta mitä raapustelin:

Aktiivisena liikkujana olen miettinyt useasti tuleeko syötyä riittävästi. Onko hiilihydraatteja tarpeeksi entäs proteiini?

Pyysin Mikolta tsekkausta ruokavalion suhteen.

Tekemäni ruokapäiväkirjan pohjalta sain kattavan palautteen missä mennään. Niinkuin monilla liikkujilla myös minulla Lue lisää...

PITKÄAIKAINEN ENERGIAVAJAUS

Pitkäaikainen energiavajaus on urheilijan / liikkujan / treenaajan viheliäinen arkkivihollinen. Sen saa usein todeta valmennuksissa.

Käytännössä pitkäaikainen energiavajaus tarkoittaa sitä, että saadaan syömisistä säännöllisesti liian vähän energiaa.

 

Säännöllisestä energiavajeesta seuraa:

🆘 Lihasten ja jänteiden rasituksen kestokyky heikkenee.
🆘 Se johtaa urheiluvammojen lisääntymiseen. Erityisesti rasitusvammat lisääntyvät.

=> Syynä katabolinen (kudosta hajottava) energia-aineenvaihdunta. Energiantuottoon käytetään kudosten omia proteiineja.

🆘 Katabolialle tyypillistä

Lue lisää...

MOTIVAATIOTA TREENAAMISEEN

WHAT’S YOUR BOSS BATTLE?

Voisiko salitreenien mielekkyys kasvaa ja harrastajien ‘drop outit’ vähentyä, jos saliharjoittelussa soveltaisi samaa jatkamiseen koukuttavaa logiikkaa kuin videopeleissä?

👾 Videopeleissä tuppaa olemaan lähes loputtomiin uusia leveleitä ja mahdollisuuksia kehittää hahmoa.
=> Se pitää motivaatiota yllä ja koukuttaa jatkamaan.

Mitä jos salitreeneissä kehittelisi omia mieltymyksiä ja tavoitteita tukevia LEVELEITÄ, jotka motivoisivat jatkamaan?
=> Kun niitä saavuttaa, matkalle … Lue lisää...

HIERONTA vai HARJOITTELU

Solmu istuu taas kerran koko viikon stressaantuneena töissä.

Kiire seuraa moneen paikkaan ja eipä siinä taas ole olevinaan joutanut harrastamaan liikuntaa.

Perjantaina Solmun niskat ja selkä tuntuvat olevan taas vaihteeksi “jumissa” ja hän vetää johtopäätökset, että se on nyt hieronnan puutetta.

Hän varaa ajan hierojalle. Taas hieroja sai helpotusta ja helppoa ratkaisua hakevan asiakkaan.

Jos tuossa tilanteessa Solmu menee hierojalle, … Lue lisää...

Anatomia 101: KYYKKY EI TREENAA TAKAREISIÄ

Kyykky on oikein surkea takareisiliike riippumatta kyykkyleveydestä tai -syvyydestä.

 Kyykky ojentaa polvea ➡️ Etureisille töitä
 Kyykky ojentaa lonkkaa ➡️ Pakaroille ja lähentäjille töitä

💁‍♂️ Mitäs kun takareidet ojentavat myös lonkkaa (pl. reisihaukkarin lyhyt pää), mutta eivät sitten tee kuitenkaan kyykyssä töitä? Mikäs homma?!

Syy on siinä, että takareidet ylittävät lonkkanivelen lisäksi polvinivelen.
➡️ Takareidet koukistavat siis myös

Lue lisää...
Avaa chat
Moro! Jos voimailu, lihasmassa, rasvanpoltto tai suorituskyky kiinnostaa, niin tyrkkää viestiä :) -Mikko
Powered by